Wanneer Picasso aan het einde van 1906 zijn ‘Demoiselles d’Avignon’ bedenkt, luidt hij niet alleen het tijdperk van de kubisten in, maar geeft hij tevens het startschot voor de ontwikkeling van de modernistische avant-garde in de 20e eeuw. Het kubisme is in die zin belangrijk omdat het zal proberen om het object systematisch te “abstraheren”, zonder dat het kunstwerk zijn realiteitsgehalte verliest. We noemen dit “de verdwijntruc van het object”. We zullen deze verdwijntruc stap voor stap verklaren, zodat u op het einde elke kubistische ruimte leert lezen tot het object volledig is verdwenen en de abstracte kunst wordt geboren.
Onder deze modernen te Parijs, tellen we niet alleen de kubisten, maar ook de fauvisten en futuristen. Zo zullen we ingaan op het werk van Derain, Vlaminck en uiteraard Matisse, die het kleurgebruik van de impressionisten toch wat saai vonden. Zij ontwikkelen een kleurrijke, lyrische en spontane manier van schilderen. Met het futurisme belanden we uiteindelijk in een stroming die voor het eerst expliciet de wonderen van de moderne wereld wil bezingen: vooruitgang, actie, techniek, geweld en dynamiek staan centraal.
Docent: David Vergauwen
Deze cursus maakt deel uit van de basisreeks Moderne en actuele kunst.
Impressionisme, dada en neo-dada, pop-art, post painterly abstraction, op-art, kinetische kunst en postmodernisme: in de basisreeks moderne en actuele kunst serveren we over elke toonaangevende periode verhelderend inzicht.
Hoe kwam Duchamps er toe een urinoir tot kunst te promoveren?
En waarom was Beuys zo door vet gefascineerd?
Waarom worden getatoeëerde varkens nu ook kunst genoemd?
Geen enkele tentoonstelling zal nog geheimen voor je hebben.
Deze basiscursussen zijn te beschouwen als opeenvolgende vervolgverhalen.
De klassieke avant-garde | |
1 | Op weg naar het modernisme. De voorvaders van de moderne kunst en hun denken |
2 | De Modernen te Parijs: Fauvisme en kubisme (1904-1914) |
3 | Over het geestelijke in de kunst: Het Duitse expressionisme (1900-1914) |
4 | Over hoe kunst de kunst overleefde: abstracte en conceptuele kunst (1910-1920) |
5 | Modernisme tussen twee wereldoorlogen: Le retour à l’ordre (1920-1940) |
De kunst na Wereldoorlog II | |
6 | De spiegel van het onbewuste. Het na-oorlogse Amerikaanse abstract expressionisme en de Ecole de Paris |
7 | De culturele supermarkt. De sixties: pop art, nouveau réalisme en post painterly abstraction |
8 | De kunst ondervraagd. De nieuwe avant-garde van de jaren zestig en zeventig |
9 | Het labyrint van de schilderkunst. Verhaal en voorstelling in de kunst van de jaren tachtig |
10 | Het einde van de kunst. Diversiteit en fragmentatie in de kunst van de jaren negentig en verder |
INHOUD
- Inleiding
- inhoud
- Paul Cézanne
- Paul Cézanne (1839 – 1906)
- de moord – 1870
- le Déjeuner sur l’herbe – 1870
- middag in Napels – 1876
- gezicht op Auvers – 1874
- huis van de gevangene te Auvers – 1873
- de baadsters – 1874
- het eeuwig vrouwelijke – 1877
- meisje aan de piano – 1869
- kasteel van Médan
- de baai van Marseille gezien vanuit l’Estaque – 1886
- Jas de Bouffan – 1884
- de baadsters voor een tent – 1883-1885
- baadsters – 1900-1905
- Mardi Grass – harlekijn en pierrot – 1888
- harlekijn – 1889-1890
- de kaartspelers – 1890-1892
- de kaartspelers – 1892-1893
- de kaartspelers – 1892-1893
- de kaartspelers – 1892-1895
- de kaartspelers – 1892-1895
- stilleven met fruitschaal, glas en appelen – 1879-1880
- stilleven met commode – 1883-1887
- Mont Sainte-Victoire gezien vanuit de steengroeve van Bibémus – 1897
- Mont Sainte-Victoire – aquarel – 1902-1906
- Mont Sainte-Victoire gezien vanuit Lauves – 1905
- Paul Cézanne (1839 – 1906)
- Het fauvisme
- Het fauvisme
- Claude Monet: Charing Cross Bridge – 1900
- Auguste Renoir: lunch op de boot – 1881
- Maurice de Vlaminck: notelaren te Chatou – 1906
- André Derain: Charing Cross Bridge – 1905-1906
- Maurice de Vlaminck: Le restaurant de la machine a Bougival – 1906
- André Derain: Regent Street – 1905-1906
- André Derain: de haven van Collioure, het witte paard – 1905
- Henri Matisse: zicht over Saint-Tropez – 1904
- André Derain: Collioure – 1905
- Claude Lorrain: zicht op Delphi – 1672
- Henri Matisse: bij de zee (golf van Saint-Tropez) – 1904
- Henri Matisse: luxe, calme et volupté – 1904-1905
- André Derain: de gouden tijd – 1905
- Jean Auguste Dominique Ingres: de gouden eeuw – 1862
- Jean Auguste Dominique Ingres: het turks bad – 1862
- Henri Matisse: blauwe naakt – 1907
- Henri Matisse: fruit en brons – 1910
- Henri Matisse: 2 negerinnen (sculptuur) – 1908
- Het fauvisme
- Henri Matisse
- Henri Matisse – Pablo Picasso
- Pablo Picasso – kubisme
- Kubisme
- Kubisme
- Picasso: twee naakten – 1906
- Picasso: Studie voor les demoiselles d’Avignon – 1907
- Picasso: Studie voor les demoiselles d’Avignon – 1907
- Picasso: Les demoiselles d’Avignon – 1907
- Etoumbi masker
- Braque: Baai van Ciotat – 1907
- Braque: Terras van hotel Mistral – 1907
- Cézanne: Cistern in het park van Château Noir – 1900
- Braque – Cézanne
- Cézanne: Baai van Marseille gezien vanuit l’Estaque – 1886-1890
- Braque: Viaduct te l’Estaque – 1908
- Braque – Cézanne
- Braque: Groot naakt – 1908
- Braque: Huizen te l’ Estaque – 1908
- Picasso: Maisonette et arbres – La rue des bois – 1908
- Braque-Picasso
- Analytisch kubisme
- Kubisme
- Kubisme – Fernand Léger
- Synthetisch kubisme
- Fernand Léger 1881 – 1955
- Léger: de naaister – 1909
- Picasso: de boerin – 1908
- Léger: naaister 1909 en Picasso: boerin 1908
- Léger: naakten in het bos – 1909-1911
- Léger: la noce, het huwelijk – 1910-1911
- Léger: les fumeurs, de rokers – 1911
- Léger: la femme en blue, de dame in blauw – 1912
- Léger: naakt in het atelier – 1912-1913
- Léger: vrouw in een zetel – 1913
- Léger: contraste de formes – 1913
- Léger: contraste de formes – 1913-1914
- Léger: de trap, l’escalier – 1914
- Oskar Schlemmer: de trap – 1932
- Léger: de kaartpartij – 1917
- Léger: les disques – 1918
- Léger: vrouw met vaas – 1924-1927
- Robert Delaunay – orfisme
- Robert Delaunay (1885 – 1941) en het ORFISME
- Delaunay: zelfportret – 1905
- Delaunay: Paysage au disque – 1905-1906
- Delaunay: Nachtelijk landschap, de huurkoets – 1906
- Saint-Séverin Parijs
- Delaunay: Saint-Séverin nr 3 – 1909
- Delaunay: Saint-Séverin nr 1 – 1909
- Delaunay: Saint-Séverin nr 7 – 1909
- Delaunay: La flêche de notre-dame – 1909
- Delaunay: Eiffeltoren, eerste studie – 1909
- Delaunay: Eiffeltoren – 1909
- Delaunay: Le champ de Mars, la tour rouge – 1912
- Delaunay: de stad nr 1 – 1909
- Delaunay: De stad, eerste studie – 1909
- Delaunay: de stad nr 2 – 1910-1911
- Delaunay: stad – 1911
- Delaunay: de stad Parijs – 1912
- Rubens: het Paris oordeel
- Pompeii: 3 gratiën
- Delaunay: Vensters op de stad, 1e deel 2e motief – 1912
- Delaunay: Venster – 1912-1913
- Delaunay: venster – 1912
- Delaunay: Les Tours de Laon – 1912
- Delaunay: Les Fenêtres simultanées sur la ville (1ère partie, 2e motif, 1ère réplique)
- Delaunay: Fenêtres ouvertes simultanément 1ère partie, 3e motif – 1912
- Delaunay: Les fenêtres sur la ville (1ère partie, 1ers contrastes simultanées) – 1912
- Delaunay: L’Equipe de Cardiff – 1912-1913
- Delaunay: l’Equippe de Cardiff – 1912-1913
- Delaunay: formes circulaires soleil – 1913
- Delaunay: formes circulaires, soleil, lune – 1913
- Delaunay: Schijf, disque – 1912
- Robert Delaunay (1885 – 1941) en het ORFISME
- Futurisme
- Futurisme
- Futurisme: de Italianen te Parijs – Russolo Carra Marinetti Boccioni Severini
- Futurisme: FILIPPO TOMMASO MARINETTI (1876-1944)
- Futurisme: Publicatie in Le Figaro – 1909
- Boccioni: karikatuur van een serata futurista – 1911
- Futurisme: La Cerba – tijdschrift van de futuristen
- Marinetti: gedichten
- Giovanni Segantini: Ave Maria op het meer – 1886
- Giuseppe Pellizza Da Volpedo: sole, de zon – 1904
- Luigi Russolo: I lampi, bliksemschichten (eerste versie) – 1909-1910
- Da Volpedo: de zon – Russolo: bliksemschichten
- Giacomo Balla: licht – 1909
- Umberto Boccioni: Rissa in galleria – 1910
- Edward Muybridge: paarden in beweging – 1878
- Etienne-Jules Marey: bewegingen – 1870
- Giacomo Balla: meisje dat over een balkon loopt – 1912
- Giacomo Balla: Dynamiek van een aan een leiband – 1912
- Etienne-Jules Marey: vliegende ooievaars – 1886
- Giacomo Balla: vlucht van de zwaluwen – 1913
- Marey: ooievaars – Balla: vlucht van de zwaluwen
- Franz Kupka: Vrouw die bloemen plukt – 1910
- Carlo Carra: De begrafenis van de anarchist Galli – 1910
- Paolo Uccello: De slag van San Romano – 1455
- Umberto Boccioni: Dynamisme van een cyclist – 1913
- Giacomo Balla: snelheid van een motovoertuig – 1913
- Luigi Russolo: Muziek – 1911-1912
- Russolo en een assistent bedienen een intonarumori – 1913
- Futurisme