David Vergauwen

Wanneer Picasso aan het einde van 1906 zijn ‘Demoiselles d’Avignon’ bedenkt, luidt hij niet alleen het tijdperk van de kubisten in, maar geeft hij tevens het startschot voor de ontwikkeling van de modernistische avant-garde in de 20e eeuw. Het kubisme is in die zin belangrijk omdat het zal proberen om het object systematisch te “abstraheren”, zonder dat het kunstwerk zijn realiteitsgehalte verliest. We noemen dit “de verdwijntruc van het object”. We zullen deze verdwijntruc stap voor stap verklaren, zodat u op het einde elke kubistische ruimte leert lezen tot het object volledig is verdwenen en de abstracte kunst wordt geboren.

Onder deze modernen te Parijs, tellen we niet alleen de kubisten, maar ook de fauvisten en futuristen. Zo zullen we ingaan op het werk van Derain, Vlaminck en uiteraard Matisse, die het kleurgebruik van de impressionisten toch wat saai vonden. Zij ontwikkelen een kleurrijke, lyrische en spontane manier van schilderen. Met het futurisme belanden we uiteindelijk in een stroming die voor het eerst expliciet de wonderen van de moderne wereld wil bezingen: vooruitgang, actie, techniek, geweld en dynamiek staan centraal.

Docent: David Vergauwen

Deze cursus maakt deel uit van de basisreeks Moderne en actuele kunst.

Impressionisme, dada en neo-dada, pop-art, post painterly abstraction, op-art, kinetische kunst en postmodernisme: in de basisreeks moderne en actuele kunst serveren we over elke toonaangevende periode verhelderend inzicht.
Hoe kwam Duchamps er toe een urinoir tot kunst te promoveren?
En waarom was Beuys zo door vet gefascineerd?
Waarom worden getatoeëerde varkens nu ook kunst genoemd?
Geen enkele tentoonstelling zal nog geheimen voor je hebben.
Deze basiscursussen zijn te beschouwen als opeenvolgende vervolgverhalen.

 

De klassieke avant-garde
1 Op weg naar het modernisme. De voorvaders van de moderne kunst en hun denken
2 De Modernen te Parijs: Fauvisme en kubisme (1904-1914)
3 Over het geestelijke in de kunst: Het Duitse expressionisme (1900-1914)
4 Over hoe kunst de kunst overleefde: abstracte en conceptuele kunst (1910-1920)
5 Modernisme tussen twee wereldoorlogen: Le retour à l’ordre (1920-1940)
De kunst na Wereldoorlog II
6 De spiegel van het onbewuste. Het na-oorlogse Amerikaanse abstract expressionisme en de Ecole de Paris
7 De culturele supermarkt. De sixties: pop art, nouveau réalisme en post painterly abstraction
8 De kunst ondervraagd. De nieuwe avant-garde van de jaren zestig en zeventig
9 Het labyrint van de schilderkunst. Verhaal en voorstelling in de kunst van de jaren tachtig
10 Het einde van de kunst. Diversiteit en fragmentatie in de kunst van de jaren negentig en verder

 


INHOUD


nu online: 1
vandaag: 20
deze week: 61
totaal: 28681