Hoe de kunst de kunst overleefde – Abstracte en conceptuele kunst
Vlak voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog kende de westerse kunst haar meest extreme componenten. Malevich schilderde vierkanten waaruit hij een hele suprematische wereld reconstrueerde. Mondriaan tekende horizontalen en verticalen en vulde enkele van de aldus ontstane vlakken met geel, rood of blauw. Zij bereikten de geometrische abstractie, het absolute nulpunt op vormelijk vlak. Hoe moest het nu verder? Dezelfde vraag kan worden gesteld met betrekking tot de dadaïsten. Supergrapjas Kurt Schwitters plakte gescheurde tramkaartjes, gebruikte lucifers en sigarettenpeuken op een postkaart en noemde het kunst. Duchamp plaatste een urinoir op een sokkel en noemde het een meesterwerk. Was dit een grap of moeten we dit ernstig nemen? De dadaïsten bereikten het absolute nulpunt op inhoudelijk vlak. We behandelen de meest extreme uitwassen binnen de avant-gardes. Het ontstaan van abstracte en conceptuele kunst deed destijds vele vragen rijzen. Wat is kunst? Bestaat ze nog? Of is het anti-kunst geworden? Deze overwegingen waren van uitzonderlijk belang voor de verdere ontwikkeling van de kunst in de 20ste eeuw. Deze cursus maakt deel uit van de basisreeks Moderne en actuele kunst. Docent David Vergauwen.
INHOUD
- Hoe de kunst de kunst overleefde
- Slideshow
- inhoud
- Inleiding: wat is abstracte kunst?
- Praxiteles: Knidische Aphrodite – 350-340 vóór Christus
- Wat is kunst?
- Jan Van Eyck: Giovanni Arnolfini en zijn jonge vrouw – 1434
- Kazimir Malevitsj: Realisme van een boerenvrouw in twee dimensies (rood vierkant) – 1913
- Kazimir Malevitsj: Realisme van een boerenvrouw in twee dimensies (rood vierkant) – 1913 – Rood tafelblad?
- Michelangelo: de schepping van Adam – 1508-1512
- Barnett Newman: Eve – 1950
- Jean-Franois Millet: Louise Jumelin – 1838
- Convergentietabel
- Pablo Picasso: de stier – 1945
- Jackson Pollok: action painting – 1950
- Abstracte kunst: Kandinsky – Mondriaan – Malevitsj
- Kazimir Malevitsj: zwart vierkant op witte achtergrond – 1913
- Kazimir Malevitsj: Suprematisme – Aeroplane Flying – 1915
- Kazimir Malevitsj (1878 – 1935)
- Ilya Repin: hij werd niet meer verwacht, de onverwachte bezoeker – 1884
- Kazimir Malevitsj: het bloemenmeisje – 1903
- Kazimir Malevitsj: landschap – 1906-1908
- Kazimir Malevitsj: zelfportret – 1908 of 1910-1911
- Novgorod ikoon: Christos Acheiropoietos – 12e eeuw
- Novgorod ikoon: Christos Acheiropoietos – Malevitsj: zelfportret
- Kazimir Malevitsj: stilleven – 1908 of 1910-1911
- Natalia Goncharova: de wasvrouwen – 1911
- Mikhail Larionov: blauw rayonisme – 1912
- Kazimir Malevitsj: de bader – 1911
- Henri Matisse: de dans – 1910
- Matisse: de dans – Malevitsj: de bader
- Kazimir Malevitsj: vrouw met emmers en kind – 1912
- Kazimir Malevitsj: roggeoogst – 1912
- Kazimir Malevitsj: hoofd van een boerenmeisje – 1912/1913
- Kazimir Malevitsj: de messenslijper – 1912
- Michael Matjoesjin, Kazimir Malevitsj en Aleksander Kroetsjonych
- Kazimir Malevitsj: koe en viool – 1913
- Kazimir Malevitsj: een Engelsman in Moskou – 1914
- Kazimir Malevitsj: de overwinning op de zon (decorontwerp 1e akte, 3e tafereel)
- Kazimir Malevitsj: zwart suprematisch vierkant – 1914-1915
- Kazimir Malevitsj: tentoonstelling “0.10”, Pedrograd – 17/12/1915 <-> 01/1917
- Kazimir Malevitsj – Piet Mondriaan
- Kazimir Malevitsj – SUPREMATISME
- Kazimir Malevitsj: zwart suprematisch vierkant – 1914-1915
- Kazimir Malevitsj: tentoonstelling “0.10″, Pedrograd – 17/12/1915 <-> 01/1917
- Kazimir Malevitsj: suprematische lijkkist
- Kazimir Malevitsj: stoet met lijkwagen met zwart vierkant
- Kazimir Malevitsj: graf – witte kubus mer zwart vierkant
- Kazimir Malevitsj: Realisme van een boerenvrouw in twee dimensies (rood vierkant) – 1913
- Kazimir Malevitsj: zwarte cirkel – 1913
- Kazimir Malevitsj: suprematische compositie wit op wit – 1918
- Kazimir Malevitsj: suprematisch schilderij gele vierhoek op wit – 1917-1918
- Kazimir Malevitsj: suprematisch schilderij – 1920-1925
- Kazimir Malevitsj: suprematisme met acht rechthoeken – 1915
- Kazimir Malevitsj: suprematisch schilderij – 1916
- Kazimir Malevitsj: toekomstige planits voor Leningrad – 1924
- Kazimir Malevitsj: architecton “beta” (gips) – 1926
- Kazimir Malevitsj – HET LATE WERK
- Piet Mondriaan – VROEGE PERIODE EN ZEELANDSE PERIODE
- Piet Mondriaan: wasvrouwen – 1894
- Piet Mondriaan: landschap met bomen en water – 1906/1907
- Piet Mondriaan: bomen aan de rand van het Gein – 1902
- Piet Mondriaan: de rode wolk – 1908
- Piet Mondriaan: bos nabij Oele – 1908
- Piet Mondriaan: vuurtoren van Westkapelle – 1909-1910
- Piet Mondriaan: vuurtoren van Westkapelle – 1909-1910
- Piet Mondriaan: kerktoren te Domburg – 1910-1911
- Piet Mondriaan: duin I en zeegezicht – 1909
- Piet Mondriaan: evolutie (triptiek) – 1910-1911
- Kazimir Malevitsj – SUPREMATISME
- Piet Mondriaan (1872 – 1944)
- Piet Mondriaan: KUBISME
- Piet Mondriaan: stilleven met gemberpot I – 1911-1912
- Piet Mondriaan: stilleven met gemberpot II – 1912
- Piet Mondriaan: gemberpot I en II
- Piet Mondriaan: de rode boom I – 1908
- Piet Mondriaan: boom II – 1912
- Piet Mondriaan: de grijze boom – 1912
- Piet Mondriaan: bloeiende appelboom – 1912
- Piet Mondriaan: compositie nr 3 – 1912
- Piet Mondriaan: ovale compositie – 1914
- Piet Mondriaan: prentbriefkaart van de pier van Scheveningen
- Piet Mondriaan: Pier en Oceaan, houtskool – 1914
- Piet Mondriaan: compositie nr 10, Pier en Oceaan – 1915
- Piet Mondriaan: compositie met lijnen – 1917
- Piet Mondriaan: NEOPLASTICISME
- Piet Mondriaan: compositie III met gekleurde vlakken – 1917
- Piet Mondriaan: compositie dambord met sombere kleuren – 1919
- Piet Mondriaan: compositie dambord met lichte kleuren – 1919
- Piet Mondriaan: compositie met rood geel blauw en zwart – 1920
- Piet Mondriaan: compositie met rood geel blauw en zwart – 1921
- Piet Mondriaan: compositie met rood geel blauw en zwart – 1922
- Piet Mondriaan: compositie met blauw en geel – 1925
- Piet Mondriaan: compositie met geel en dubbele lijn – 1932
- Piet Mondriaan: compositie met blauw en geel – 1935
- Piet Mondriaan: NEW-YORK
- Piet Mondriaan: KUBISME
- Dadaïsme – Dada Zürich (1916 – 1920)
- Hans (Jean) Arp (1886 – 1966)
- Hans Arp: torso – 1931
- Hans Arp: abstracte compositie (collage) – 1915
- Pablo Picasso: Lacerba – 1914
- Hans Arp: abstracte compositie – Pablo Picasso: Lacerba
- Hans Arp: vorm (geschilderd hout) – 1914
- Hans Arp en Sophie Taeuber: 1918
- Hans Arp: Collage – 1916
- Hans Arp en Sophie Taeuber: amphora – 1917
- Hans Arp: Kaspar – 1930
- Hans Arp: grote collage – 1918
- Hans Arp en Sophie Taeuber: duocollage – 1918
- Hans Arp: vogelmasker – 1918
- Hans Arp: navel torso – 1915
- Hans Arp: abstracte compositie – 1915
- Hans Arp: bos – 1916-1917
- Hans Arp: constellaties – 1938-1939
- Hans Arp: papier déchiré – 1934
- Hans Arp: constructivisten en dadaïsten congres – 1922
- Hans Arp: de surrealisten – 1930
- Kurt Schwitters (1887 – 1948)
- Kurt Schwitters: Anna Blume – 1920
- Kurt Schwitters: Boerenhof met ganzen – 1913
- Kurt Schwitters: portret van Helma Schwitters – 1917
- Kurt Schwitters: der Einsame – 1918
- Kurt Schwitters: Hochgebirgsfriedhof (Abstraktion) – 1919
- Kurt Schwitters: Abstraktion nr. 9 (stropdas) – 1918
- Kurt Schwitters: portret van de boekhandelaar Julius Beeck – 1919
- Kurt Schwitters: Weltenkreisse collage – 1919
- Kurt Schwitters: assemblage – 1923
- Kurt Schwitters: Merzbild 29A, bild mit Drehrad – 1920
- Kurt Schwitters: Merzbild 46A Kegelbild – 1921
- Kurt Schwitters: reliëf met gele rechthoek (2) – 1928
- Kurt Schwitters: Merzbau
- Kurt Schwitters: Merzsäule – 1923
- Tony Cragg: stack – 1975
- Laura Kikauka: the funny farm (east) – 1999
- Kurt Schwitters: Ursonate
- Kurt Schwitters: voordracht van de Ursonate – 1944
- Dada New-York (1915 – 1923)
- DADA invades New-York: inleiding
- DADA New-York: Francis Picabia (1897-1953)
- Francis Picabia: Fille Née san Mère – 1915
- Francis Picabia: Ici c’est Stieglitz – 1915
- Francis Picabia: Le Saint des Saints, c’est de moi qu’il s’agit dans ce portrait – 1915
- Francis Picabia – 1922 (foto Man Ray)
- Francis Picabia: Voila Elle – 1915
- Francis Picabia: Voila la Femme – 1915
- Francis Picabia: Paroxysme de la douleur – 1915
- Francis Picabia: Très rare tableau sur la terre – 1915
- Francis Picabia: Fille née sans mère – 1917
- Francis Picabia: Machine tournez vite – 1916-1918
- Francis Picabia: Prostitution universelle – 1917
- Man Ray: Construction Moléculaire – 1919
- Francis Picabia: vijf vrouwen – 1941-1942
- DADA New-York: Man Ray (1890 – 1976)
- DADA New-York: Jean Crotti (1878 – 1958)
- Marcel Duchamp (1887 – 1968)
- Marcel Duchamp (1887 – 1968)
- Marcel Duchamp: Porceleinen urinoir – 1917
- Marcel Duchamp: Badmutsen van rubber – 1918
- Marcel Duchamp: Schaakstukken – 1918
- Marcel Duchamp: L.H.O.O.Q, Mona Lisa met snor – 1919
- Francis Picabia: L.H.O.O.Q, Mona Lisa met snor – 1920
- Marcel Duchamp: Tzanck cheque – 1919
- Marcel Duchamp: Air de Paris – 1919
- Marcel Duchamp: als Rose Sélavy (foto M. Ray) – 1920
- Marcel Duchamp: Belle Haleine
- Marcel Duchamp: Affiche voor derde schaakkampioenschap van Frankrijk – 1925
- Marcel Duchamp: halfronde rotator – 1924
- Marcel Duchamp: L.H.O.O.Q, Mona Lisa met snor – 1930
- Marcel Duchamp: Boîte-en-valise – 1934-1941
- Marcel Duchamp: Fout landschap (aan Maria Martins) – 1941