Modernisme tussen twee wereldoorlogen – Le retour à l’ordre (1920-1940)
Na het cataclysme van de Eerste Wereldoorlog ruimen de kunstenaars het puin. Hun wereld ligt aan scherven, aan hen om de nieuwe maatschappij een hart onder de riem te steken. Kunst wordt sociaal, idealistisch, soms utopisch, maar altijd maatschappijbevestigend.
De constructivisten affirmeren zich heel duidelijk met de nieuwe orde. De Russen (Lissitzky, Tatlin, Rodchenko) geven hun kunst een plaats in het utilitaire idioom van het post-revolutionaire Rusland. Met de Duitsers aan het BAUHAUS (Gropius, Feininger, Moholy-Nagy, Kandinsky en Klee) zal het onderscheid tussen de utilitaire kunst en de schone kunst verdwijnen. Het Bauhaus richt zich op praktische en realistische doelen. Nog in Duitsland zal de Nieuwe Zakelijkheid een overdreven realisme aan de dag leggen om de sociale uitdagingen en de ellende na de Oorlog te inventariseren.
Het surrealisme te Parijs richt zich steeds meer op de kennis van het individu en niet zozeer op de maatschappij. Teleurgesteld in het, door de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog al te optimistisch gebleken, rationalisme en geïnspireerd door de ideeën van Sigmund Freud, stellen surrealisten de door vrije associaties gekenmerkte bewustzijnstoestand van de droom centraal. Dit zal uitmonden in het zogenaamde abstracte surrealisme (Miró).
INHOUD
- Inleiding
- slideshow
- Inhoud
- Duits Constructivisme: BAUHAUS
- Ludwig Mies van der Rohe: monument voor Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg – 1926
- Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg
- Duits Constructivisme: Walter Gropius (1883 – 1969)
- Duits Constructivisme: Lyonel Feininger ( 1871 – 1956)
- Lyonel Feininger: Lustige Blätter
- Lyonel Feininger: The Kin-der-Kids – 1903
- Lyonel Feininger: Moloch à Paris – 1906
- Lyonel Feininger: Fin de scéance – 1910
- Lyonel Feininger: Badende am Strand – 1912
- Lyonel Feininger: Hoge huizen II – 1913
- Lyonel Feininger: Das Atelierfenster – 1919
- Robert Delaunay: Vensters op de stad – 1912
- Lyonel Feininger: Wolken boven de zee II – 1923
- Lyonel Feininger: Wolk na de storm (de vogelwolk) – 1926
- Lyonel Feininger: Dag op zee III – 1929
- Duits Constructivisme: BAUHAUS
- Duits Constructivisme: Johannes Itten (1888-1967)
- Zarathoestra of Zoroaster: de stichter van het Mazdeïsme – 600 v. C.
- Johannes Itten: Tagesbuch
- Johannes Itten: Kleurenkogel in 7 lichtniveau’s en 12 tinten – 1921
- Johannes Itten: die Begegnung – 1916
- Johannes Itten: vrouwelijk naakt – 1917
- Johannes Itten: Toren van vuur – 1920
- Johannes Itten: Kinderbild – 1921-1922
- Johannes Itten: kleurencirkel
- Duits Constructivisme: Oskar Schlemmer (1888-1943)
- Duits Constructivisme: Johannes Itten (1888-1967)
- BAUHAUS: Wassily Kandinsky
- Wassily Kandinsky: Punkt und Linie zu Fläche – 1926
- Wassily Kandinsky: zacht-hard – 1927
- Eugen Batz: correspondentie tussen kleuren en vormen – 1929-1930
- Wassily Kandinsky: 3 grondkleuren verdeeld over 3 grondvormen – 1923
- Herbert Bayer: trappenhuis in het Bauhausgebouw te Weimar – 1923
- Friedly Kessinger-Petitpierre: die Winkel in Beziehung zur Farbe – 1929-1930
- Wassily Kandinsky: de grote poort van Kiev – 1928
- Wassily Kandinsky: Gelb, Rot, Blau – 1925
- Wassily Kandinsky: Op wit II – 1923
- Wassily Kandinsky: Opwaartse spanning – 1924
- Wassily Kandinsky: Compositie nr. VIII – 1923
- Wassily Kandinsky: Blauwe berg – 1908-1909
- Nederlands Constructivisme: DE STIJL
- Bart van der Leck: de storm – 1916
- Bart van der Leck: Ruiter – 1918
- Bart van der Leck: studies voor Mijntriptiek – 1916
- Bart van der Leck: Mijntriptiek – 1916
- Bart van der Leck: Uitgaan van de fabriek – 1910
- Bart van der Leck: Compositie Nr.4 (Uitgaan van de fabriek) – 1917
- Theo van Doesburg: de kaartspelers – 1916-1917
- Theo van Doesburg: Vrouwenkop (glasraam) – 1917
- Vincent van Gogh: de zaaier – 1888
- Theo van Doesburg: Grote pastorale (glasramen) – 1921-1922
- Piet Mondriaan: Compositie met blauw en geel – 1932
- Vilmos Huszár: Compositie II – 1917
- Theo van Doesburg: simultane contracompositie – 1929
- Georges Vantongerloo: y = ax … y’ = -2ax + b … rood, geel, groen – 1931
- Gerrit Rietveld: Rood blauwe leunstoel
- BAUHAUS: László Moholy-Nagy
- Russisch Constructivisme
- Inleiding
- Kazimir (Konstantin) Medunetskii: Ruimtelijke constructie – 1919-1920
- Tweede tentoonstelling van het Obmohku in Moskou – 1921
- Vladimir Sternberg: ruimtelijke constructie VI – 1920
- Vladimir Tatlin: model van het monument voor de derde Internationale – 1920
- Gustav Klutsis: Poster “Wij zorgen voor de kolen voor het vaderland”
- Pablo Picasso: Gitaar “El Diluvio” – 1913
- Pablo Picasso: Glas en teerling – 1914
- Pablo Picasso: Nature Morte, Le Casse-Croûte – 1914
- Vladimir Tatlin: fles – 1914
- Vladimir Tatlin: Selectie van materialen, ijzer, stukwerk, glas, asfalt – 1914
- El Lissitzky 1890 – 1941
- El Lissitzky: een bokje, en de kat beet een bokje… – 1919
- El Lissitzky: Proun 1A de brug – 1919
- El Lissitzky: Proun 2 C – 1920
- El Lissitzky: Proun – 1919-1923
- El Lissitzky: Pangeometrie
- El Lissitzky: studie voor Proun G7 – 1922
- El Lissitzky: Prounkamer – 1923
- El Lissitzky: het abstracte kabinet – 1927
- Inleiding
- Nieuwe zakelijkheid
- Inleiding
- Otto Dix (1891 – 1969): zelfportret – 1913
- Otto Dix: Leda met zwaan – 1914
- Otto Dix: Prager Strasse – 1920
- Otto Dix: Mord – 1922
- Otto Dix: Altes Liebespaar – 1923
- Otto Dix: Mijn ouders – 1924
- Otto Dix: Nelly mit Spielzeug – 1925
- Otto Dix: Anita Berber – 1925
- Anita Berber
- Otto Dix: Portret van Sylvia von Harden – 1926
- Otto Dix: Grootstad triptiek – 1928
- Surrealisme
- Inleiding
- Marcel Duchamp: LHOOQ – 1919
- André Breton (1896 – 1966)
- Tristan Tzara, Jean Arp en Max Ernst – 1921
- Francis Picabia: Parade amoureuse – 1917
- Proces van Maurice Barrès door de dadaïsten in de hal van de Sociétés Savantes – 1921
- Paul Eluard en André Breton (foto Man Ray)
- Max Ernst: Au rendez-vous des amis – 1923
- De leden van de surrealisten: Tristan Tzara, Man Ray, Salvador Dali, Hans Arp, Paul Eluard, Yves Tanguy, Max Ernst, André Breton, René Crevel – 1924
- Giorgio de Chirico (1888-1978) – Pittura Metafisica (zelf portret)
- Inleiding
- Surrealisme
- Max Ernst (1891-1976)
- Max Ernst: Landschap, Stadt mit Tieren – 1914/1915
- Max Ernst: Aquis submersus (in water ondergedompeld) – 1919
- Max Ernst: Stanta Conversazione – 1921
- Max Ernst: Castor et Pollution – 1923
- Max Ernst: Les Confidences (Histoire Naturelle) – 1925
- Max Ernst: Les éclairs au-dessous de quatorze ans (Histoire Naturelle) – 1925
- Max Ernst: 100.000 Colombes – 1926
- Joan Miro (1893-1983)
- Max Ernst (1891-1976)
- René Magritte (1898 – 1967)
- Régina en René Magritte
- René Magritte: de dagdromen van de eenzame wandelaar – 1926
- René Magritte: de sluier van het avontuur – 1926
- John Everett Millais: The death of Ophelia – 1851-1852
- René Magritte: de overstroming – 1928
- René Magritte: het sleutelverhaal – 1928
- René Magritte: meisje aan de piano – 1921
- Georgette en René Magritte
- René Magritte: de baadsters – 1921
- René Magritte: vrouwen – 1922
- René Magritte: de herinnering – 1948
- Giorgio De Chirico: het lied der liefde (canto d’amore) – 1914
- Giorgio Morandi: metafysisch stilleven – 1914
- René Magritte: het terras van Ata Hiralpa – 1925
- René Magritte: de ontmoeting – 1926
- René Magritte: de geheime dubbelganger – 1927
- René Magritte: de bedreigde moordenaar – 1927
- René Magritte: portret van Paul Nougé – 1927
- René Magritte: de reusachtige dagen – 1928
- René Magritte: ontdekking – 1927
- Fernand Khnopff: streling – 1896
- René Magritte: vluchtige hoop – 1927
- René Magritte: de verschijning – 1928
- René Magritte: het woordgebruik (René Magritte en André Breton) – 1928
- René Magritte: Les Mots et les images – La Révolution surréaliste, n°12, december 1929
- René Magritte: je ne vois pas La Femme Cachée dans la foret – 1929
- René Magritte: de verborgen vrouw – 1929
- René Magritte: Les mots et les images, Traumdeutung – 1930
- René Magritte: ceci n’est pas une pipe – 1929
- René Magritte: de schone gegijzelde – 1931
- René Magritte: dit is een stuk kaas – 1937
- René Magritte: Un Picasso de derrière les fagots – 1944
- René Magritte: Die Wahlverwandtschaften – 1933
- René Magritte: het onvoorziene antwoord – 1933
- René Magritte: de helderziendheid (zelfportret) – 1936
- René Magritte: het rode model – 1935
- René Magritte: de poging tot het onmogelijke – 1928
- René Magritte: de collectieve uitvinding – 1934
- René Magritte: de overlevende – 1950
- René Magritte: de verklaring – 1952
- Salvador Dali ( 1904 – 1989)
- Salvador Dali: zelfportret met La Publicitat – 1923
- Salvador Dali: Port Alguer – 1924
- Salvador Dali: jagen/vissen (Putrefactos) – 1924
- Salvador Dali: Anna à sa fenêtre – 1925
- Salvador Dali: de grote harlekijn en kleine rumfles – 1925
- Salvador Dali: broodmandje – 1926
- Salvador Dali: tafel voor de zee (hommage aan Eric Satie) – 1926
- Salvador Dali: compositie met de drie figuren – 1926
- Salvador Dali: Cenicitas (asdeeltjes) – 1928
- Salvador Dali: gesprek op het strand (onbevredigde verlangens) -1928
- Salvador Dali: de grote masturbator – 1929
- Salvador Dali: het raadsel van het verlangen (mijn moeder, mijn moeder, mijn moeder) – 1928
- Salvador Dali: het lugubere spel – 1929
- Salvador Dali: portret van Paul Eluard – 1929
- Salvador Dali: Willem Tell – 1930
- Salvador Dali: de oude dag van Willem Tell – 1931
- Salvador Dali: het voortduren van de herinnering – 1931