Diversiteit en fragmentatie in de kunst van de jaren negentig en verder – Kristin De Glas
  1. Arcangel Cory
  2. Barney Matthew
  3. Becher Bernd en Hilla
  4. Burgin Victor
  5. Calle Sophie
  6. Cameron Julia Margaret
  7. Cattelan Maurizio
  8. Cragg Tony
  9. Daguerre Louis
  10. Deacon Richard
  11. Dibbets Jan
  12. Dijkstra Rineke
  13. Durieu Eugène Jean Louis Marie
  14. Emin Tracey
  15. Fabre Jan
  16. Fani-Kayode Rotimi
  17. Fox Talbot William Henry
  18. Gordon Douglas
  19. Graham Dan
  20. Gursky Andreas
  21. Haacke Hans
  22. Hamilton Richard
  23. Hatoum Mona
  24. Hausmann Raoul
  25. Hirschhorn Thomas
  26. Hirst Damien
  27. Höfer Candida
  28. Huyghe Pierre
  29. Iglesias Cristina
  30. JODI (Joan Heemskerk and Dirk Paesmans)
  31. Kapoor Anish
  32. Kelley Mike
  33. Koons Jeff
  34. Lialina Olia
  35. Lucas Sarah
  36. McCarthy Paul
  37. Molnár Vera
  38. Mori Mariko
  39. Mueck Ron
  40. Muñoz Juan
  41. Murakami Takashi
  42. Nauman Bruce
  43. Neshat Shirin
  44. Niépce Joseph Nicéphore
  45. Noll A. Michael
  46. Ofili Chris
  47. PainStation
  48. Paik Nam June
  49. Piper Adrian
  50. Quinn Marc
  51. Rauschenberg Robert
  52. Richter Gerhard
  53. Rist Pipilotti
  54. Rückriem Ulrich
  55. Ruff Thomas
  56. Sander August
  57. Sherman Cindy
  58. Simmons Gary
  59. Simon John F.
  60. Stieglitz Alfred
  61. Struth Thomas
  62. Struycken Peter
  63. Tiravanija Rirkrit
  64. Tuymans Luc
  65. Vermeulen Angelo
  66. Viola Bill
  67. von Gloeden Wilhelm
  68. Wall Jeff
  69. Wallinger Mark
  70. Warhol Andy
  71. Wearing Gillian
  72. Whiteread Rachel
  73. Young British Artists

Diversiteit en fragmentatie karakteriseren de kunst van het laatste decennium. Meer dan ooit te voren hanteren kunstenaars nieuwe materialen, technieken en stijlen. Kunst bezette nog nooit zo’n gevarieerd en breed veld: van het fantastische universum van Matthew Barney tot de maatschappijkritische werken van Thomas Hirschhorn. Foto, video, computer- en internetkunst zijn ondertussen helemaal ingeburgerd. Fenomenen als Brit Art konden op veel aandacht en bijval rekenen, maar ook Japan en China zijn op het toneel verschenen. Concept en Neo-Concept blijven het goed doen, maar ook de schilders zijn nog steeds ‘in’. ‘Identiteit’, zowel seksueel als etnisch, wordt een belangrijk thema.

Tegelijkertijd wordt zowel kunstwerk als auteurschap voortdurend in vraag gesteld. Door sommigen wordt dit alles gezien als een bewijs van de diepe crisis waarin de kunst verkeert.

Om tot een beter begrip van deze situatie te komen hanteert de filosoof Arthur Danto hier het concept van ‘het einde van de kunst’. De crisis in het kunstbedrijf is er volgens hem eigenlijk niet om de eenvoudige reden dat er geen ‘kunst’ meer is. ‘Kunst’ als dusdanig bestaat niet meer. Ze heeft zich getransformeerd in iets anders, iets wat volgens andere wetmatigheden functioneert. Het is dus uiteraard onzinnig deze nieuwe vormen met oude concepten als schoonheid, authenticiteit of betekenis te benaderen

We zoeken onze weg in deze verwarrende maar boeiende wereld.

bladzijden

bladzijden|hits |uniek

  • laatste 24 uren: 329
  • laatste 7 dagen: 1.328
  • laatste 30 dagen: 6.389
  • nu online: 1